Důl Mayrau
….se rozkládá asi 30 km západně od hl. města Prahy.
23. 7. 1874 začala Pražská železářská společnost na vrchu Homolka u Vinařic s hloubením jámy. Uhelná sloj o mocnosti 9 m byla odkryta 28. září 1878 v hloubce 515,2 m. Důl byl slavnostně pojmenován po tehdejším 66 letém předsedovi správní rady Pražské železářské společnosti JUDr. Kajetánu Majerovi – Mayrau. Po tříletém hloubení bylo 8.října 1877 dosaženo konečné hloubky 525,25 metru. Vletech 1881 až 1884 byla o 50m východně od jámy Mayrau vyhloubena druhá jáma, nazvaná po spoluzakladateli Pražské železážské společnosti FLORENTINU ROBERTOVI jamou Robert. Od října 1877 do konce roku 1994 bylo na Dole Mayrau vytěženo celkem 34 164 323 tun uhlí.
Skanzen Důl Marau ve Vinařicích u kladna byl slavnostně otevřen 19. srpna 1994 u příleřitosti 120.výročí vzniku Dolu Mayrau. Skanzen se nacází 30km západně od prahy. Návštěvníkům nabízí prohlídku technických památek – tachovaných těžních strojů strojírenských firem na území Čech z počátku 20. století. Jedná se především o dvojčinný parní těžní stroj firmy RINGHOFFER, který byl pro jámu Mayrau zakoupen na světové výstavě v Paříži v roce 1906. Toto zařízení je plně funkční dodnes. Od roku 1940 byl pohon předělán na stlačený vzduch. Důl Mayrau se proslavil svým vynálezem tachografu na přelomu století Ing. J. KARLÍK, Který zde pracoval jako závodní. Jeho vynález, umožňující sledovat rychlost těžního stroje, se brzy rozšířil nejen na Kladensku, ale i v celé Evropě. Svědkem elektrifikace dolů a průmyslových podniků je těžní stroj při jámě Robert z roku 1932. Část povrchu si může návštěvní prohlídnout s průvodcem. Trvalá expozice sleduje dějiny dolování Pražské železářské společnosti v provozu klasického kamenouhelného revíru na ukázkách a modelech. Součástí skanzenu je ojedinělá expozice historie důlního záchranářství.